Hoe pas je CDD toe in je onderneming?

CDD

Als ondernemer ben je gebaat bij zo min mogelijk risico’s voor het voortbestaan van je bedrijf. Zaken doen met onbetrouwbare partijen kan niet alleen tot verliezen leiden, maar ook tot imagoschade of zelfs boetes. De aanscherping van de WWFT (wet ter voorkoming van witwassing en financiering van terrorisme) verplicht de ondernemer tot het screenen van diens zakenpartners en moet daarmee deze zaken voorkomen. Een van de essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering in het kader van de WWFT is de zogenaamde Customer Due Diligence, oftewel CDD. Debiteurenzeker WWFT B.V. vertelt je er hier meer over.

Wat is CDD?

CDD staat voor Customer Due Diligence. Het wordt ook wel KYC genoemd: Know Your Customer. Dit beleid moet voorkomen dat je als ondernemer in zee gaat met onbetrouwbare partijen, die zich schuldig maken aan zaken als witwassen of terrorisme. Zakendoen met malafide partijen kan jouw onderneming flinke schade berokkenen. Niet alleen financieel; denk maar eens aan eventuele boetes vanuit de WWFT. Of de imagoschade die zal volgen als bekend wordt dat jouw onderneming handelt met terroristische organisaties bijvoorbeeld, of wanneer je indirect bijdraagt aan witwaspraktijken. De WWFT is specifiek in het leven geroepen om dit te voorkomen en verplicht je als ondernemer om hier een steentje aan bij te dragen, in het belang van de samenleving, jou als ondernemer en de financiële sector. 

Debiteurenzeker WWFT B.V. en CDD

Het CDD principe houdt in dat je je klanten leert kennen voordat je met ze in zee gaat. Doe je dit niet, dan kan dit je vanuit de WWFT een fikse boete opleveren. Iets dat je zeker wilt voorkomen. CDD realiseer je middels een screening: je moet weten met wie je zaken doet. Zo bestrijd je eventuele bedrijfs- en integriteitsrisico’s, en werk je mee aan het voorkomen van criminele praktijken die jouw onderneming en de samenleving schade kunnen toebrengen. Onderneem je in de financiële sector, dan is zo’n screening verplicht. Middels die screening kunnen zakenrelaties worden geïdentificeerd. Daarbij wordt bijvoorbeeld gecontroleerd op geboortedatum, echtheid van identiteitsbewijzen en adresgegevens. Blijkt uit de screening dat een partij verdacht is, dan dien je hier melding van te maken. Zo’n screening gebeurt heel gemakkelijk geheel automatisch de speciale software van Debiteurenzeker WWFT B.V.- als ondernemer hoef je dus hier zelf geen kopzorgen van te hebben. Kunstmatige intelligentie spoort verdachte transacties en ongeschikte zakenrelaties op, waarna de ondernemer volgens de WWFT actie dient te ondernemen. CDD is daarmee een essentieel en onmisbaar onderdeel van elke onderneming geworden. Weet dus met wie je zaken doet en voorkom zo vele ondernemersrisico’s én maak samen met Debiteurenzeker WWFT B.V. de wereld een stukje veiliger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*