Zo verhoog je met brand management de waarde van een merk

Brand management

 

Het opbouwen van een positieve relatie met de doelmarkt is essentieel als je ervoor wilt zorgen dat het een bepaald merk voor de wind gaat. Dat is exact waar het bij brand management allemaal om draait, want daarmee wordt de merkbeleving in de markt in de gaten gehouden. Je checkt in dat geval niet alleen maar specifiek de marktassociatie, maar probeert ook te ontdekken waarom mensen een product of dienst van een specifiek merk aanschaffen. Heb je van al dat soort zaken een helder beeld, dan kun je die gegevens vervolgens inzetten bij de marketing van het merk. Daarbij is het vanzelfsprekend zaak dat mensen die al eerder producten of diensten van het merk aangeschaft hebben langdurig trouwe klanten blijven. Daarnaast probeer je je verzamelde gegevens natuurlijk ook op een slimme manier in te zetten om nieuwe klanten in nieuwe doelgroepen te werven. Alles bij elkaar opgeteld verhoogt goed uitgevoerd brand management uiteindelijk de waarde van een product of dienst.

 

Verhoog de unieke herkenbaarheid

 

Je kunt je doel onder meer bereiken door een sterke, niets aan duidelijkheid te wensen overlaten en liefst ook tijdloze slogan aan je product of dienst te koppelen. Een overduidelijk voorbeeld daarvan is de slogan van M&M: “smelt in je mond, niet in je hand”. Benadruk datgene waarin je product of dienst zich duidelijk onderscheid van al het andere dat al op de markt verkrijgbaar is. Vergeet daarbij ook niet dat een slogan kort en bondig moet zijn. Brand management functioneert tenslotte het best als bestaande en nieuwe klanten je slogan gemakkelijk kunnen onthouden. Schroom bij dat ontwikkelproces ook niet om hulp van andere afdelingen in je organisatie in te roepen of interne of externe focusgroepen te initiëren. Hoe meer verschillende ideeën en invalshoeken je voorgeschoteld krijgt, des te groter de kans wordt dat er een gouden aanpak tussen zit waar je verder mee aan de slag kunt gaan.

 

Slim online marketingmethodes inzetten

 

Wil je vandaag de dag een aantal verschillende brand management ideeën uittesten, dan kun je gemakkelijk en betrekkelijk goedkoop via tal van verschillende online kanalen zogenoemde A/B-tests uitvoeren. Daarbij krijgen potentiële eindgebruikers twee of meer verschillende varianten van een reclame-uiting voor een bepaald merk te zien en kun je vervolgens meten welke variant de beste response oplevert. Die aanpak zou je vervolgens ook verder uit kunnen bouwen door bijvoorbeeld zogenoemde influencers in te zetten. Deze kunnen bijvoorbeeld de door jou verwachte meest succesvolle manieren van brand management nog intensiever op het netvlies van de beoogde doelgroep krijgen, zodat het merk langzaam maar zeker steeds waardevoller wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*